Inwestujemy w przyszłość

Wszystko o finansach.

Informacje biznesowo - ekonomiczne Oszczędzanie

Ilu Polaków kupuje używane auta – i jakie?

Dla większości Polaków, samochód używany nie jest nawet wyborem, ale oczywistością. Pomimo wzrostu zamożności społeczeństwa, nie doszło przynajmniej na razie do takiej sytuacji, by przeciętny Polak mógł finansowo myśleć o kupowaniu nowych aut – to w każdym razie wydaje się głównym powodem, dla którego nasz kraj nadal należy do „liderów” europejskich pod względem wieku samochodów. Ogółem, aż 77% Polaków kupiło swój samochód na rynku wtórnym. Zwłaszcza wśród młodych jest to dominująca opcja, bo w grupie wiekowej od 18 do 34 lat taki odsetek wynosi aż 90%. Tak wynika z badania „Autowybory Polaków”. Być może jest w tym też pewien element kulturowy, jako że nawet wśród osób zarabiających ponad 7 tysięcy złotych miesięcznie, jedynie 37% badanych kupiło nowy samochód. Typowy samochód w Polsce nie tylko jest kupiony z drugiej (albo kolejnej) ręki, ale też ma swoje lata. Jedynie 6% pojazdów w kraju było młodsze niż 2 lata, a dalsze 15% nie przekroczyło wieku 5 lat. Z drugiej strony, można zauważyć, że odsetek samochodów starszych niż 10 lat nie był tak ogromny – wyniósł 52%. To oczywiście sporo, ale oznaczać może spory spadek względem danych Eurostatu z 2013 roku, gdy podano, że dwucyfrowy wiek charakteryzuje 75% pojazdów w Polsce. To stawiało Polskę na drugim miejscu w Unii Europejskiej, za Litwą (85%). Liczba ta z kolei wyniosła niewiele ponad 20% w Irlandii, a niewiele wyższy wynik miały Wielka Brytania oraz Belgia.

Skoda używane Wrocław. Źródło: Pixabay.com.
Skoda używane Wrocław. Źródło: Pixabay.com.

Jakie marki są najpopularniejsze? Zdecydowanie dominują auta z Niemiec, których sprzedaje się ponad 2,5 raza więcej, niż samochodów francuskich. Oczywiście decyduje o tym łatwy dostęp do samochodów i części w przystępnych cenach oraz renoma marek. Najwięcej sprzedaje się Volkswagenów, a za nimi Oplów. Do popularnych krajów należą też Korea, Hiszpania oraz Czechy, które mają mniejszą produkcję, ale również posiadają cenioną markę, jaką jest Skoda. Porównanie regionalne sprzedaży wskazuje, że zakup samochodu nadal jest wyzwaniem dla wielu przeciętnych Polaków, jako że sprzedaż wykazuje raczej związek z zamożnością województwa, poziomem bezrobocia i pensji minimalnych, niż jedynie liczbą ludności. Najwięcej aut używanych sprzedaje się w wielkopolskim, a za nim – mazowieckim i śląskim. Za nimi są dwa kolejne większe województwa, czyli małopolskie i dolnośląskie – tak więc sięgając po auta Skoda używane we Wrocławiu (tutaj) klient na pewno trafia do szerokiego grona. Najmniej samochodów używanych sprzedaje się w opolskim – w porównaniu na przykład do Dolnego Śląska, różnica jest jeszcze większa, niż w przypadku liczby ludności. Do rodzynków należą ci, którzy sięgają po auto używane z Chin lub Indii – Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar odnotował w 2016 roku rejestrację odpowiednio 32 i 10 samochodów z tych krajów.

Sprawdź również:  Czy telefony stacjonarne przydadzą się w biznesie?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.