Jak podaje serwis Newseria Biznes za przedstawicielami Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, rok 2016 przyniósł znacznie więcej inwestycji, niż poprzedni, osiągając nakłady na ten cel na poziomie aż 1,74 miliarda euro. W roku 2015 była to mniej niż połowa tej kwoty – 767 milionów euro. Ogółem Agencja – działająca jako nowy byt od lutego, wcześniej pod nazwą Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych – zaakceptowała 64 projekty, jednak na znacznie wyższe kwoty, niż wcześniej. Wyraźny jest także wzrost zatrudnienia względem roku poprzedniego: w 2015 roku zatrudniono do takich projektów niecałe 10 tys. osób, a inwestycje przyjęte w 2016 r. wymagać będą 16 tysięcy miejsc pracy.
Do takiego wyniku przyczyniły się w dużej mierze inwestycje koncernów samochodowych i innych projektów motoryzacyjnych. Zdaniem Agencji, Polska może liczyć na ich więcej, stając się gigantem pod tym względem w regionie, zabierając miano tygrysa motoryzacyjnego Słowacji. Już teraz Polska zajmuje 12. miejsce na świecie pod względem eksportu części, a w motoryzacji pracuje około 350 tysięcy Polaków. Najbardziej znanym z tegorocznych projektów branży jest zapewne otwarcie fabryki Daimlera w Jaworze na Dolnym Śląsku, w ramach podstrefy Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Aby stworzyć miejsca pracy na terenie objętym dość wysokim bezrobociem, państwo polskie zaoferowało producentowi Mercedesa pomoc wartą niecałe 19 mln euro, za to niemiecka firma zainwestuje ok. 500 mln euro. Powstać ma pierwsza poza Niemcami fabryka, która będzie tworzyć nowoczesne silniki do każdego typu modeli Mercedesa – które szacunkowo stanowić będą 1% wartości całego polskiego eksportu. W październiku otwarto z kolei równie szeroko omawianą, zaplanowaną kilka lat temu fabrykę Volkswagena pod Wrześnią, niedaleko Poznania. Zakład ten ma być wart ok. 800 mln euro, a powstaje w nim samochód dostawczy, Volkswagen Crafter, w kilkudziesięciu różnych wersjach. Łącznie szacuje się, że w już czterech związanych z Poznaniem zakładach Volkswagena oraz jego kooperantów może pracować nawet ponad 50 tysięcy osób. Inną informacją z października było ogłoszenie nowej inwestycji LG Chem. Chemiczny oddział znanego koreańskiego giganta zajmuje się między innymi produkcją materiałów plastikowych i elektronicznych, a także baterii do telefonów i samochodów elektrycznych. Właśnie ten ostatni produkt ma powstawać już od 2018 roku w fabryce w Biskupicach Podgórnych, blisko Wrocławia. Zakład uruchamiany w ramach Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej ma być dla LG pierwszą fabryką baterii do samochodów w Europie, kosztować ostatecznie 1,3 miliarda złotych i zatrudnić około 700 osób. Być może najważniejsze z punktu widzenia inwestycyjnego będzie obecność technologii przyszłości i zebranie doświadczeń w innowacyjnej branży.