Mówi się, że reklama jest dźwignią handlu i sporo prawdy kryje się w tym powiedzeniu. Bez odpowiedniej reklamy niejedna firma, która dziś przynosi ogromne zyski, już by nie istniała. Stąd wiele przedsiębiorstw nie szczędzi pieniędzy na odpowiednie kampanie reklamowe i badania marketingowe. A czym są badania marketingowe? Kto je wykonuje? I w jakim celu?
Badania marketingowe, a skuteczna reklama
Badania marketingowe to zbieranie, analizowanie i przetwarzanie obiektywnych informacji na temat produktów, popytu, sprzedaży i rynku oraz reklamy, których celem jest zminimalizowanie ryzyka podejmowanych decyzji marketingowych. Krótko mówiąc, zanim powstanie reklama czy cała kampania reklamowa, trzeba dokładnie sprawdzić, w jaki sposób ją stworzyć, by osiągnęła cel.
Badania marketingowe są przeprowadzane przez domy mediowe. To instytucje, które wyłoniły się z wczesnych agencji reklamowych. Początkowo agencja reklamowa od początku do końca odpowiadała za przygotowanie i pokazanie w mass mediach kampanii reklamowych. Szybko jednak okazało się, że wymaga to za dużo pracy i powstała konieczność wyodrębnienia działu mediowego, który zajmowałby się wyłącznie badaniami marketingowymi, planowaniem i zakupem mediów oraz negocjowaniem cen z dostawcami przestrzeni i czasu reklamowego. Niedługo później działy mediowe zamieniły się w odrębne organizacje marketingowe i przyjęły nazwę domy mediowe.
Domy mediowe w Polsce
Obecnie reklama ma potężny wpływ na rynek marketingowy, nic więc dziwnego, że domy mediowe mają ręce pełne roboty. Większość domów mediowych w Polsce należy do potężnych, międzynarodowych grup reklamowych. Ale istnieją też niesieciowe domy mediowe, które działają samodzielnie i nie są zależne od żadnych międzynarodowych korporacji medialnych. Niemniej jakość świadczonych w nich usług jest taka sama, jak w sieciowych domach mediowych.