Inwestujemy w przyszłość

Wszystko o finansach.

Bez kategorii Karty płatnicze

Jak z głową kupować przez Internet?

Na pewno wiele osób w ostatnim czasie otrzymało na swoje skrzynki mailowe powiadomienia dotyczące zmian regulaminów sklepów internetowych, w których robiliśmy zakupy. Warto poświęcić trochę czasu na ich poczytanie, ponieważ zmiany te zostały dokonane na korzyść kupujących. Jedną z nich jest wydłużenie czasu, jaki mamy na odstąpienie od umowy: dotychczasowe 10 dni zostało zamienione na 14. O tym i o wielu innych istotnych prawach, jakie posiadamy my, konsumenci, warto wiedzieć robiąc zakupy – szczególnie w Internecie.

przycisk na klawiaturze z koszykiem na zakupy
Bezpieczeństwo podczas zakupów przez Internet jest sprawą bardzo ważną (źródło grafiki: Pinterest)

I tak do głównych zasad, jakich powinniśmy przestrzegać dokonując zakupów w sieci, jest zapoznawanie się z regulaminami sklepów, w których zakupów tych dokonujemy. W praktyce przy okazji zatwierdzania naszych transakcji bardzo szybko zaznaczamy okienko potwierdzające zapoznanie się z regulaminem i pospiesznie przechodzimy do finalizacji transakcji. W takim przypadku nie powinniśmy winić sklepu, jeśli nie otrzymaliśmy jakiejś usługi i informacja o tym zawarta była w regulaminie, którego nie chciało nam się czytać.

Czytanie umów to podstawa, podobnie jak weryfikowanie sprzedawcy i opinii na jego temat. Każdy sklep internetowy powinien publikować informacje o danych rejestrowych, takich jak data założenia, imię i nazwisko właściciela, numer KRS oraz pełne dane kontaktowe. Bardzo istotne jest sprawdzanie komentarzy, co dotyczy w głównej mierze zakupów przez platformę Allegro. Jeśli sprzedawca jest niesolidny, z pewnością dowiemy się tego czytając komentarze umieszczone na jego stronie w tym serwisie aukcyjnym.

Nie popadajmy jednak w paranoję: jeśli sklep sprzedaje w miesiącu tysiące produktów i ma kilka opinii negatywnych, warto sprawdzić, czego opinie te dokładnie dotyczą. Może się bowiem okazać, że w dużej mierze kupujący sami źle wybrali produkty, za co winę chcą zepchnąć na sprzedającego. W tym przypadku musimy rozważyć, czy na podstawie takich komentarzy jesteśmy w stanie zaufać danemu sprzedawcy, czy też nie.

Kwestią nie pozostawiającą wątpliwości jest natomiast bezpieczeństwo – płatności i połączenia. Gwarancją bezpieczeństwa naszych danych jest korzystanie ze stron, które oferują szyfrowane połączenie przy rejestracji i logowaniu do serwisu. Symbol klucza lub kłódki widniejący na dolnej belce przeglądarki oraz adres strony poprzedzony „https” to gwarancja bezpieczeństwa naszego połączenia. Nie korzystajmy ze sklepów, które nie są w stanie nam go zagwarantować.

Sprawdź również:  Czy płatności mobilne zastąpią karty płatnicze?

Podobnie ma się kwestia płatności. Obecnie największą popularnością cieszą się szybkie płatności online, które umożliwiają nam dokonanie natychmiastowej zapłaty za zakupiony towar. Płatności takie zawsze powinny przechodzić przez połączenia szyfrowane. Brak wspomnianych parametrów świadczących o zabezpieczonym połączeniu powinien wzbudzić u nas podejrzenia i skutkować natychmiastowym opuszczeniem takiego połączenia. Zakupy dokonywane przez Internet to wielka wygoda, ale też duże ryzyko utraty danych i pieniędzy. Róbmy więc zakupy z głową!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.