Inwestujemy w przyszłość

Wszystko o finansach.

Finanse Gospodarka Oszczędzanie i inwestowanie

Landi Renzo i inne – instalacje LGP nadal popularną metodą oszczędności

Nie każdy wie, że dość niedawno minęła 40 rocznica pierwszej przeróbki auta na gaz w Polsce. W czerwcu 1974 r. Zbigniew Domański przerobił swojego Dużego Fiata na napędzanie propan-butanem, dzisiaj profesjonalnie zwanym LPG i używanym najbardziej powszechnie właśnie do napędzania aut. Domański zalegalizował proces dopiero w 1991 r., i od tego momentu proceder szybko zyskał szaloną popularność. Śledząc ceny benzyny i ich wpływ na całą gospodarkę, warto pamiętać, że nadal rośnie liczba Polaków, którzy patrzą raczej jedynie na ceny gazu.

LPG rośnie w popularność. Źródło: Pixabay.com.
LPG rośnie w popularność. Źródło: Pixabay.com.

Pięć lat temu media donosiły, że samochodów z instalacją LPG jest w Polsce około 2,5 miliona. Teraz mówi się już, że 3 miliony. Oznacza to, że więcej niż co szósty samochód jeżdżący po naszych drogach, wliczając pojazdy dostawcze, jeździ na gazie. Istnieją wysokiego poziomu specjalne witryny internetowe poświęcone wyłącznie temu tematowi. Stało się to niejako polskim fenomenem, aczkolwiek można zwrócić uwagę, że firmy tym się zajmujące prosperują też w innych krajach, gdzie również dostrzegają wzrost zainteresowania publiki, na przykład we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Holandii i Belgii. Co więcej, instalacje gazowe stają się coraz bardziej „oficjalne”, a teraz zdarza się, że są oferowane do montażu w „nówkach” przez producenta samochodu. Najsłynniejsza jest chyba współpraca Skody z renomowanym producentem instalacji LPG z Włoch, Landi Renzo. Rozpoczęto ją 10 lat temu i obecnie kolejne modele czeskiej firmy wyposażone są właśnie we wstępnie zmontowany zestaw LPG Landi Renzo (sprawdź).

Kierowcy byli w doskonałych humorach rok temu, w lutym 2015, gdy ceny gazu spadły poniżej 2 zł za litr. W styczniu 2016 ceny wynosiły nawet około 1,80 zł. Szacunkowo zakłada się, że cena gazu na poziomie połowy kosztu benzyny czyni instalację opłacalną, chociaż oczywiście zależy to od tego, ile pali samochód, jak długo będzie używany, a także od tego, jak dużo się nim jeździ. Kto jeździ dużo – może zaoszczędzić przez lata wiele tysięcy złotych, jeśli nie dziesiątki tysięcy. Dla osób zainteresowanych branżą nie mniejsze znaczenie ma fakt, że dopiero upowszechniana jest technologia montażu LPG w dieslach, która umożliwi opłacalne instalacje gazowe np. w samochodach ciężarowych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.