Założenie własnej firmy, albo podjęcie nowego wyzwania w firmie istniejącej na rynku wymaga zaplanowania odpowiedniej strategii działania. Aby dobrze przygotować się do nowych wyzwań i świadomie rozpocząć działania biznesowe powinniśmy stworzyć dobrze przemyślany biznesplan.
Biznesplan powinni przygotowywać przede wszystkim nowi przedsiębiorcy, planujący rozpoczęcie działalności gospodarczej. Dla firm istniejących na rynku biznesplan może pomóc w zrealizowaniu nowych celów i rozwoju określonych obszarów działalności. Stworzenie biznesplanu jest wymagane w przypadku ubiegania się o kredyt na rozwój naszej firmy.
Wzór biznesplanu
Nie istnieje uniwersalny wzór biznesplanu, każdy opracowywany projekt powinien być dostosowany do unikalnego charakteru naszej działalności gospodarczej. Przykładowo planując innowacyjny biznes powinniśmy poświęcić więcej czasu na przeanalizowanie potrzeb klienta i dopasowanie nowego oferowanego przez nas produktu do istniejącego na rynku popytu. Natomiast jeżeli chcemy wejść na rynek mocno nasycony firmami o profilu zbliżonym do naszego, to najistotniejsze jest dokładne prześledzenie konkurencji i przygotowanie skutecznej strategii rywalizacji o klientów. Zakres merytoryczny planu powinien uwzględniać rodzaj przygotowywanego przedsięwzięcia.
Przykładowa zawartość merytoryczna biznesplanu
Modernizacja przedsiębiorstwa | Zakładanie nowej firmy | ||
Profil przedsiębiorstwa: historia, cele, profil i zakres działalności, posiadane i planowane środki, zarząd i pracownicy | 5% | Profil przedsiębiorstwa: miejsce prowadzonej działalności, oferta rynkowa, forma prawna zakładanego podmiotu, właściciele i pracownicy firmy | 10% |
Opis działania : charakter firmy, cel, planowane koszty, efekty krótko i długoterminowe, analiza opłacalności | 15% | Analiza otoczenia: firmy konkurencyjne, dostawcy, odbiorcy | 15% |
Analiza otoczenia posiadani dostawcy, odbiorcy, konkurencja, planowane zmiany w firmie | 20% | Strategia marketingowa: sposoby dotarcia do klientów, strategia cenowa, działania reklamowe, promocje | 15% |
Plan długookresowy(strategiczny) planowane modernizacje, cele sprzedażowe, poszerzenie oferty firmy, zdobywanie nowych środków, pozyskiwanie funduszy unijnych Plan finasowy: bilans – roczny lub kwartalny, rachunek zysków – roczny lub kwartalny | 40% | Plan długookresowy (strategiczny): powyżej 1 roku, planowane cele sprzedażowe, możliwe poszerzenie oferty, pozyskiwanie nowych rynków, pozyskiwanie funduszy unijnych Plan finasowy: bilans – roczny lub kwartalny, rachunek zysków – roczny lub kwartalny | 20% |
Plan krótkookresowy określenie kosztów na najbliższy rok, szacunkowy próg rentowności, prognoza sprzedaży, możliwe warianty awaryjne | 10% | Plan krótkookresowy (operacyjny) dokładne określenie kosztów na pierwszy rok działalności, wydatki na inwestycje, rentowność firmy, prognoza sprzedaży, możliwe warianty awaryjne | 30% |
Podsumowanie Analiza SWOT mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia | 10% | Podsumowanie: analiza SWOT mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia | 10% |