Usługi transportowe to dziedzina życia, która już dawno temu zaczęła się rozwijać w Polsce. Mamy transport lądowy, morski i powietrzny. Jeśli chodzi o transport morski, to odgrywał on kluczową rolę w przewozie polskich surowców rolnych i leśnych do Europy już w XVI wieku. A jak dzisiaj kształtuje się transport morski w Polsce?
Główne porty morskie
Nie ulega wątpliwości, iż lokalizacja naszego kraju w ogromnej mierze wpływa na rozwój transportu morskiego. Główne polskie porty morskie mieszczą się właśnie w nadmorskich miejscowościach, takich jak Gdańsk, Gdynia, Świnoujście czy Kołobrzeg. Automatycznie miasta te przyciągają osoby szukające zatrudnienia, gdyż praca w porcie lub transporcie morskim jest dobrze płatna. Przyjrzyjmy się zatem kilku polskim portom:
Port w Gdyni:
Jest to trzeci co do wielkości handlowy port w Polsce, powstał już w latach 20. XX wieku. Jego głównym przeznaczeniem jest przeładowywanie ładunków masowych oraz drobnicy w kontenerach, węgla i koksu, zboża, paliwa i drewna. Ale to nie wszystko. Gdynia rozwija się również jeśli chodzi o mieszkania do zakupu. Powstają nowoczesne, wygodne osiedla, dzięki czemu osoby chcące osiąść tam na dłużej mają szansę znaleźć pracę w transporcie morskim oraz mieć swój własny kąt.
Port w Gdańsku:
To największy port morski w Polsce, jeśli chodzi o wielkość przeładunków. Dzieli się na dwie części – Port Wewnętrzny, który składa się z terminalu kontenerowego i terminali portowych, baz przeładunku siarki, fosforytów i owoców cytrusowych, i Port Północny z terminalem węglowym, kontenerowym i przeładunku, a także z z Naftoportem połączonym z Rafinerią Gdańską. Trzeba oddać, że Gdańsk może pochwalić się całym szeregiem inwestycji (także tych budowlanych: http://www.polnord.pl/inwestycje-w-sprzedazy/gdynia), które pchają trójmiejski organizm do przodu.
Zespół portowy: Port w Szczecinie i w Świnoujściu:
Mają one znaczenie zwłaszcza dla naszych sąsiadów, Słowacji i Republiki Czeskiej. Port Szczecin to port morsko-rzeczny, przeładowuje się tu między innymi drobnicę w kontenerach węgiel i koks, zboże, rudy metali i bloki granitowe. Z kolei w Porcie Świnoujście przeładowuje się drobnicę, rudy metali, węgiel oraz koks. Ponadto istnieje tu terminal promowy, a w budowie jest gazoport, czyli port przeładunkowy skroplonego gazu ziemnego.
Z danych wynika, że transport morski w Polsce ma się naprawdę świetnie i jest to dziedzina, która stale się rozwija i udoskonala.
Transport morski zaczyna przeżywać swój renesans. Coraz więcej spedytorów funkcjonuje na rynku. Trzeba uważnie wybierać, żeby się nie naciąć. Od lat współpracuję z pewną firmą zajmującą się transportem morskim i bardzo sobie cenię ich usługi, to fachowcy doświadczeni w swoim zawodzie od wielu lat.