Inwestujemy w przyszłość

Wszystko o finansach.

Inwestycje w przyszłość Oszczędzanie

Jaki silnik wybrać do samochodu?

Zakup samochodu to zazwyczaj duża inwestycja dla przeciętnego Polaka, a dla wielu miłośników motoryzacji czy osób potrzebujących auta do pracy – czasem nawet i największa oraz najważniejsza w życiu. Nic dziwnego, że różnej maści szczegóły wyposażenia samochodu mogą i często powinny być przedmiotem długotrwałej refleksji, zarówno jeśli chodzi o wygodę użytkowania auta, jak i koszty jego eksploatacji. W obu tych aspektach znaczenie ma wybór tego elementu, który napędza samochód, „serca” auta, czyli silnika. Nic dziwnego, że wiele osób zastanawia się i szuka porad, jaki silnik wybrać (kliknij). Motory cechują się licznymi parametrami, ale jeden z podstawowych podziałów to ten na silniki „tradycyjne”, o zapłonie iskrowym, najczęściej nazywane po prostu benzynowymi, oraz diesle – silniki wysokoprężne, o zapłonie samoczynnym. Czym się różnią?

Jaki wybrać silnik? Źródło: Pixabay.com.
Jaki wybrać silnik? Źródło: Pixabay.com.

Jedną z głównych konsekwencji wyboru silnika jest inny rodzaj kupowanego paliwa. To ma znaczenie, bo olej napędowy jest tańszy od zwyczajnej, najpopularniejszej benzyny. Często właśnie to jest decydujące dla osób zastanawiających się, jaki silnik wybrać. W styczniu 2016 w województwie dolnośląskim, popularna „dziewięćdziesiątka piątka” kosztowała średnio 4,43 zł, a olej – 4,1 zł. Jednak warto zwrócić uwagę, że silnik dieslowy to większy wydatek na początek. Konkretne liczby zależą od auta, ale można oszacować, że w przypadku typowego samochodu, diesel będzie opłacał się ludziom, którzy przejeżdżają rocznie ok. 30-40 tysięcy kilometrów. Tak więc jedynie dla osób jeżdżących dużo, np. jako część pracy albo z miłości do ciągłej podróży, będzie ten wybór miał finansowy sens. Przeciętny kierowca jeżdżący do pracy i z powrotem raczej celniej zainwestuje pieniądze, pozostając przy „benzynówce”.

Są też oczywiście inne różnice w używaniu tych silników, które też zmieniają się z czasem, bo historia rywalizacji diesla i „benzyny” jest dynamiczna niczym Realu i Barcelony. Na przestrzeni dekad różnie wypadał stosunek siły obu tych silników, a także komfort prowadzenia auta. W krajach, gdzie bywa zimno, a więc też w Polsce, wiele osób unika diesli z powodu możliwych problemów z zapłonem w zimie. Dziś wiele osób uważa, że diesla prowadzi się lepiej dzięki krótszemu czasowi reakcji. Jednak warto pamiętać, że doświadczenia kierowców często nie dotyczą najnowszych modeli, w przypadku których oba typy silników znacznie się do siebie zbliżyły, a to dzięki naprawianiu wad poprzez postęp technologiczny. Obecne diesle są bardziej dynamiczne, ale w ramach kompromisu straciły przewagę, za jaką uważano ich większą trwałość. Z punktu widzenia finansowych oszczędności, można więc trzymać się kryterium cen paliwa i to, jaki silnik wybierzemy, uzależnić od ilości przejeżdżanych kilometrów.

Sprawdź również:  Gdzie pracodawcy szukają pracowników?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.