Zakłady pracy chronionej
Coraz częściej, przeglądając różne oferty pracy, można trafić na oferty zakładów pracy chronionej, które oferują zatrudnienie osobom o różnym stopniu niepełnosprawności. Jak funkcjonują takie zakłady pracy chronionej? I jakie korzyści mają z tego, że zatrudniają osoby niepełnosprawne?
Zasady funkcjonowania zakładów pracy chronionej
Zakład pracy chronionej to miano, jakie firmie przyznaje wojewoda po spełnieniu kilku warunków. Są to następujące wymagania:
1) Działalność gospodarcza musi być prowadzona co najmniej 12 miesięcy.
2) Zakład musi zatrudniać co najmniej 25 pracowników na etacie.
3) Przez co najmniej 6 miesięcy należy utrzymywać wskaźniki odnośnie zatrudnienia osób niepełnosprawnych:
– co najmniej 40%, w tym minimum 10% ogółu zatrudnionych to niepełnosprawni w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
– co najmniej 30% niewidomych i chorych psychicznie lub upośledzonych umysłowo, którzy posiadają umiarkowany lub znaczny stopień niepełnosprawności.
4) Obiekty i pomieszczenia na terenie zakładu powinny być zgodne z przepisami bhp, a także zawierać udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.
5) Pracownicy muszą mieć zapewnioną doraźną oraz specjalistyczną pomoc medyczną oraz usługi rehabilitantów.

Ulgi przysługujące zakładom pracy chronionej
Zakłady pracy chronionej w zamian za zatrudnianie osób niepełnosprawnych mogą liczyć na następujące ulgi:
1) Zwolnienie z podatków od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego (na zasadach określonych w przepisach odrębnych)
2) Zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych (jeśli mają one bezpośredni związek z prowadzeniem zakładu).
3) Zwolnienie z opłat, oprócz opłaty skarbowej.
4) Zwolnienie z innych podatków, prócz podatku VAT, od gier, akcyzy, dochodowego i od środków transportu.